Het was een precisieklus; begin oktober leverde Van der Wees een belangrijke bijdrage aan de plaatsing van de nieuwe Hafenmund-Brϋcke in Gelsenkirchen. Met twee koppelbare pontons is de 580 ton wegende brug naar zijn plek gevaren en op zijn plaats gelegd. Een uitdagend transport met een lading van 67 meter lang en bijna 15 meter breed.
Projectmanager Wouter Kock: “De brug is vanaf de kade in Gelsenkirchen met Self Propelled Modular Transporters op onze koppelbare pontons gereden. Daarmee is de brug naar zijn plek gevaren en met lierkabels boven de pijlers gepositioneerd. Vervolgens is de brug door het invoegen van ballastwater op zijn plaats weggelegd”. Dergelijke transporten blijven volgens Kock bijzonder, elke brug is immers uniek. Voorafgaand aan het transport zijn diverse berekeningen gemaakt om het geheel vlekkeloos te laten verlopen. De kade is bekeken om de hoogte van het plateau te bepalen, er is rekening gehouden met de wind om de lierkracht te berekenen en ook het te varen traject is onderzocht. “Voor dit transport waren onze koppelbare pontons zeer geschikt omdat deze door de sluizen op het Rijn-Hernekanaal konden. Dit kanaal is daar maar twaalf meter breed”, aldus Kock. Om de brug op zijn plek te krijgen is maar liefst 680.000 liter ballastwater gebruikt. “Dat is ongeveer net zoveel als vier gezinnen op jaarbasis gebruiken aan water. Dat pompen wij in twee uur tijd het ponton in”. Het gehele transport is geheel volgens planning en naar alle tevredenheid van de klant verlopen!